صفحة 1 من 3

MiG-29 in Iraq

مرسل: الثلاثاء أكتوبر 12, 2010 1:47 am
بواسطة hayder
The brief, yet lively, service life of this interceptor in the Iraqi air force.

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: الاثنين مايو 02, 2011 7:13 am
بواسطة raaft
السلام عليكم
اسراب الميك 29 هي السادس و39
السرب السادس في الحبانية والسرب 39 في القادسية
وبعد حرب 1991 تم دمجها بسرب واحد هو 6 في الحبانية

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: الأحد مايو 08, 2011 4:19 pm
بواسطة Mirage F1
لي عدد من التساؤلات اولها كم هي عدد طائرات العدو (جيوش التحالف 1991) التي أسقطت بواسطة الميك 29 المقالات المنشورة في الانترنيت تفيد باحتمال اسقاط طائرة او اثنين بواسطة الميك 29 لكن الحديث في القوة الجوية العراقية يشير الى اعداد اكبر
لماذا لم تشترك الميك 29 بشكل فعال اثناء فترة الحظر الجوي بشكل كبير وواضح كما فعلت الميك 23 وشكراً
MiG-29.JPG
MiG-29.JPG (145.07 KiB) تمت المشاهدة 33010 مرات
[/size][/color]

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: الجمعة مايو 20, 2011 11:36 pm
بواسطة ahmad_taha70
طائره الميك 29 لم يتم اشتراكها في ضرب اي هدف جوي او ارضي وذلك بناء على طلب من روسيا وذلك وذلك وذلك يمكن القول توازن القوى في المنطقه والله اعلم ولكنها اشتركت في ضرب الاهداف الجويه عندما احتلت امريكا العراق بدون الرجوع الى روسيا وحدث ذلك بكتمان شديد حيث تم اسقاط اثنى عشره طياره ومن ضمنها طائرة الشبح 2/فوق السليمانيه 2/فوق صلاح الدين 3/فوق الرمادي والخمسه الباقيه اسقطت جنوب العراق وكانت انواع الطائرات التي اسقطت هي /اف16 /اف18 /مي10/الشبح وكانت عدد الطائرات العراقيه المشتركه هي سته فقط اما المتبقيات فكانت في مطار البكر(رحمه الله) في مكان نائي لايستطيع الوصول اليها احد ولكن مع الاسف ميفيد الندم.

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: الجمعة مايو 27, 2011 10:28 pm
بواسطة التوبوليف العراقية
ahmad_taha70 كتب:طائره الميك 29 لم يتم اشتراكها في ضرب اي هدف جوي او ارضي وذلك بناء على طلب من روسيا وذلك وذلك وذلك يمكن القول توازن القوى في المنطقه والله اعلم ولكنها اشتركت في ضرب الاهداف الجويه عندما احتلت امريكا العراق بدون الرجوع الى روسيا وحدث ذلك بكتمان شديد حيث تم اسقاط اثنى عشره طياره ومن ضمنها طائرة الشبح 2/فوق السليمانيه 2/فوق صلاح الدين 3/فوق الرمادي والخمسه الباقيه اسقطت جنوب العراق وكانت انواع الطائرات التي اسقطت هي /اف16 /اف18 /مي10/الشبح وكانت عدد الطائرات العراقيه المشتركه هي سته فقط اما المتبقيات فكانت في مطار البكر(رحمه الله) في مكان نائي لايستطيع الوصول اليها احد ولكن مع الاسف ميفيد الندم.
تعرف شنو معنى كلامك هذا ؟
يعني توم كوبر يشك هدومة ويكوم يدك ويلطم ههههه
ارجو ان تضع لنا بعض الادلة مثلا صور ام مقتطفات من صحف او كتب رسمية وغيرها مع بعض الدقة فانت قلت مي 10 فمالمقصود بذلك مي 10 طائرة نقل ضخمة روسية الصنع وكذلك الارقام فانت قلت سليمانية/2 فماذا يعني ذلك يرجى ترتيب الافكار الله يخليك..
لان ما قلته لم يشر اليه في اي مصدر ولم اسمع به بتاتا ويشكل سبقا مهما ..

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: السبت مايو 28, 2011 12:50 am
بواسطة Mirage F1
الاخ العزيز احمد طه الرجاء الرجاء دعم اقوالك و لو بشئ بسيط و تكون بذلك حققت شيئين
1- تغيير الصورة التي رسمها الغرب عن القوة الجوية العراقية في حرب1991 كونها قوة هزيلة كان مصيرها الاندحار
2-تغيير صورة الميك29 التي و صفت بناءاً على فعاليتها في حرب1991 بأنها غير فعالة و مقاتلة فاشلة
اكرر طلب الاخ توبوليف العراق و لكن رجاءاً بدون ذكر اسماء خوفاً على طيارينا من الظروف الحالية

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: السبت مايو 28, 2011 6:57 pm
بواسطة mosab
الأخ احمد
هذه المعلومات تناقض حتى التقرير الرسمي العراقي عن حرب الخليج، حيث يشير التقرير في ص 377 ان مجموع الطائرات المعادية المسقطة هو 44 طائرة و 120 صاروخ كروز وان اربع طائرات معادية فقط اسقطت خلال القتال الجوي، مع اصابة اربع طارات اخرى و اصابة محتملة!!!!! ارجوالتأكد من المعلومات قبل وضعها على الموقع!!!!
التقرير موجود بالأنكليزية على الرابط
http://www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD ... tTRDoc.pdf
اما بالنسبة للميغ 29، فالذي اذكره ان احد اصدقاء والدي كان فنيا يعمل على الميغ 29, و اكد اكثر من مرة ان الطائرة مختلفة جوهريا عن النسخة الموجودة في سلاج الجوالسوفييتي و ان اجزاءا مهمة من الطائرة قد ازيلت، ارجو ممن لديه خبرة تأكيد المعلومة، مع الشكر

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: السبت مايو 28, 2011 7:11 pm
بواسطة raaft
السلام عليكم
كانت خسائر السرب 39 من طائرات الميك29 في قاعدة القادسية عام 1991 هو 7 طائرات دمرت في الملاجئ على الارض
هذا مااخبرني به احد مهندسي السرب
رافت

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: الأحد مايو 29, 2011 1:16 am
بواسطة ahmad_taha70
اخواني الابطال والغيارى العراقيين انني اشكركم من صميم قلبي على هذا الشعور والرد على موضوعي واوكد لكم ان قصدي/2 هو اسقاط طائرتين فوق السليمانيه وهكذا واما باقي المعلومات التي ذكرت هي صحيحه واود ان اسال سؤال اين هي باقي طائرات الميك /29 وكانت هنالك الكثير من الغموض على هذه الطائرات فلا اريد الانفتاح على هذا الموضوع وان الطيارين السته الذين ساهموا اثنان منهم استشهدوا(رحمهم الله) والاربعه الباقين لايعرف عنهم اي خبر واطلب منكم بأمانه الله ورسوله غلق الموضوع نهائيا وعدم فتحه واعتذر منكم شديد الاعتذارلعدم اكمال الموضوع ولكن اشهد الله ان الطيار العراقي لايخاف ولا يهاب الموت مادام جده محمد(ص)وعلي والحسين(رض)وانه صاحب غيره ومبدا.....

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: الاثنين مايو 30, 2011 2:43 am
بواسطة hayder
ahmad_taha

Regarding your question. The official Iraqi Airforce Information on the MiG29 is as follows:

MiG-29
delivered: 37
sent abroad during 1980s: 0
Accidental losses: 0
Combat losses: 0
remaining in 1990: 37
destroyed in 1991: 17
damaged in 1991: 4
flew to iran in 1991: 4
survived after 1991: 12


The surviving MiG29s in 2003 were mostly looted for parts / destroyed and then melted down to ingots.

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: الاثنين مايو 30, 2011 10:48 am
بواسطة raaft
السلام عليكم
لااعتقد هذه الارقام دقيقة
حيث ان احدى طائرات الميك29 سقطت في حادث قبل غزو الكويت عام 90 بسبب خطا من احد الطيارين وقدابلغني هذه المعلومة احد مهندسي السرب 39
رافت

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: الاثنين مايو 30, 2011 3:24 pm
بواسطة hayder
Thanks for the update RAAFT. I will update the numbers.

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: الاثنين يونيو 27, 2011 8:05 am
بواسطة TomCooper
Mirage F1 كتب:الاخ العزيز احمد طه الرجاء الرجاء دعم اقوالك و لو بشئ بسيط و تكون بذلك حققت شيئين
1- تغيير الصورة التي رسمها الغرب عن القوة الجوية العراقية في حرب1991 كونها قوة هزيلة كان مصيرها الاندحار
2-تغيير صورة الميك29 التي و صفت بناءاً على فعاليتها في حرب1991 بأنها غير فعالة و مقاتلة فاشلة
اكرر طلب الاخ توبوليف العراق و لكن رجاءاً بدون ذكر اسماء خوفاً على طيارينا من الظروف الحالية
I'm not sure if I understand your answer correctly, and have no doubts that there are plenty of people who say, "Tom Cooper said this, and said that...", but I would recommend the reading of books like "Iraqi Fighters" to find out what did I say and what not (after all, some people here make extensive use of scans from that book, for example in the Su-20/22 thread ;) ).

In summary, I never said anything else but something like this:
- Iraq ordered a total of 135 MiG-29s from the USSR, in period 1985-1988.

- 34 or 35 of these were delivered, before Iraq stopped their further purchases and opted for Su-27 instead, in 1989 (up to 70 additional aircraft ordered by Iraq were manufactured but never delivered nor paid; during the 1990s, the Russians sold them to Malaysia, Bangladesh, Sudan, Yemen etc.).

- MiG-29 was designed as an interceptor and its main business was "air-to-air", not "air-to-ground". Surely, it could be armed with simple bombs (FAB-250M62, for example) and unguided rockets (like S-24B), but its primary armament as delivered to Iraq were R-27R/T and R-60MK air-to-air missiles.

- No.6 Squadron was established and became operational already in early 1988; its fighters flew combat sorties during the final stages of the war with Iran. For example, in April 1988, two MiG-29s attempted to intercept an IRIAF F-4E that attacked targets in the Baghdad area (one MiG-29 aborted on take-off, the other failed to intercept due to the use of heavy ECM by the Iranian fighter)

- No.39 Squadron became operational just shortly before the "Kuwait business", in summer 1990.

- During the 1991 War, USAF F-15-pilots claimed up to 8 IrAF MiG-29s as shot down; the IrAF admitted a loss of three MiG-29s in air combats and seven on the ground, in exchange for causing damage on one B-52G and one F-111F, and shooting down one RAF Tornado (the RAF denies this claim).

Overall, the effectiveness of the MiG-29 (more specifically: its 9.12B export variant) in 1991 was heavily impacted because the aircraft was compromised to the USA already by a Soviet spy "Donald", who sold most of crucially important secrets not only of this type, but also the MiG-31 and most of associated weapons, to the CIA ("Donald" - his true name was Adolf Tolkachev - used to work for the design bureau that later became Vympel; he was caught by the KGB and hung, in 1986). Also, its weapons system was never completely developed and thus suffered heavily from the ECM: it tended to "freeze" when jammed (in essence, this was similar to the "tendency" of MiG-23ML's weapns system to suffer malfunction when the radar was locked-on on a target; if you ask people who know, many Iraqi pilots with experience on that type can tell you lengthy stories about their experience on that type).

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: الاثنين يونيو 27, 2011 10:04 am
بواسطة Mirage F1
Dear Mr.cooper
I'm very blessed to talk With great author like U .I read Arab MiG-19 & MiG-21 Units in Combat and Iran-Iraq War in the Air, 1980-1988 these books were very good but there was unfairness of the right iraqi airfoce may be because lack of government documented information . Excuse my opinions but this effect on iraqi airforce reputation badly especially in your books that used in many studies as references

Re: MiG-29 in Iraq

مرسل: السبت يوليو 16, 2011 9:35 am
بواسطة TomCooper
Thank you, Mirage, it is my priviledge to "chat" with all of you on this forum.

Sorry that I'm so slow to respond: I'm presently working on my next two books, and have been busy completing them.

I think you should try to get yourself newer books, primarily Iraqi Fighters, Camouflage & Markings, 1953-2003, and Arab MiGs, Volume 1. Later this year, in October, we're also going to publish Arab MiGs, Volume 2.

These books came into being thanks to extensive help from first-hand sources within the Arab world. Correspondingly, they describe the history of Arab air forces - and so also the Iraqi - in an entirely new fashion, based completely on Arab sources, and in nearly unprecedented depth (they are also richly illustrated).

I'm sure you're going to find them far more satisfying to read.