كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
المشرف: التوبوليف العراقية
- التوبوليف العراقية
- Lieutenant Colonel - Muqqadam
- مشاركات: 2761
- اشترك في: السبت نوفمبر 27, 2010 6:29 pm
- مكان: Dubai - UAE
كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
ما شجعني على الكتابة في هذا الموضوع امران : نجاح مشاركة الاخ ايسوس العراق في القاء الضوء على عملية يكتنفها الغموض وهي اغراق البارجة الامريكة ستارك ومشاركات الاعضاء والكشف عن خبايا كثيرة والسبب الثاني هو مرور 30 سنة على اسقاط طائرة النقل المدنية قرب طهران ومقتل وزير الخارجية الجزائري ووفده على متنها من قبل صاروخ جو جو .. هل كان العمل عراقي ام ايراني؟ ولماذا ؟ وخاصة انه جاء كمحاولة لحل المشكلة وايقاف الحرب ! وهل كانت الطائرة ميك 25 ؟ ..
المعرفة تسبق النصر، والجهل يسبق الهزيمة
-
- Field Marshal - Muheeb
- مشاركات: 3116
- اشترك في: الأربعاء أكتوبر 06, 2010 10:21 pm
- مكان: Europe
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
according to ACIG/Tom Cooper it was a MiG25PDS.
but we don't know for sure...
but we don't know for sure...
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
الطائرة سقطت في الاجواء التركية والميك 25 لم تكن دخلت الخدمة انذاك لان الحادث كان في نهاية عام 1980 وبداية عام 1981
-
- Field Marshal - Muheeb
- مشاركات: 3116
- اشترك في: الأربعاء أكتوبر 06, 2010 10:21 pm
- مكان: Europe
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
May 3, 1982 - A Gulfstream II from the Algerian government was shot down by a fighter jet in the border area of Iraq, Iran and Turkey. All 15 people on board, including the Algerian foreign minister Mohammed Seddik Ben Yahia were killed.
- التوبوليف العراقية
- Lieutenant Colonel - Muqqadam
- مشاركات: 2761
- اشترك في: السبت نوفمبر 27, 2010 6:29 pm
- مكان: Dubai - UAE
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
http://www.elkhabar.com/ar/culture/288450.htmlhayder كتب:May 3, 1982 - A Gulfstream II from the Algerian government was shot down by a fighter jet in the border area of Iraq, Iran and Turkey. All 15 people on board, including the Algerian foreign minister Mohammed Seddik Ben Yahia were killed.
المعرفة تسبق النصر، والجهل يسبق الهزيمة
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
التاريخ غير صحيح نحن كنا متابعين للاحداث والوساطة الجزائربة كانت في بداية الحرب اما تاريخ 3-5-1982 فكان الوضع مختلفا وفي هذا التاريخ كانت الجزائر مبتعدة كليا عن الوساطاتhayder كتب:May 3, 1982 - A Gulfstream II from the Algerian government was shot down by a fighter jet in the border area of Iraq, Iran and Turkey. All 15 people on board, including the Algerian foreign minister Mohammed Seddik Ben Yahia were killed.
-
- Field Marshal - Muheeb
- مشاركات: 3116
- اشترك في: الأربعاء أكتوبر 06, 2010 10:21 pm
- مكان: Europe
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
Raaft.
That date is 100% correct. 3 may 1982. you can search for alternative. Unless mohammed seddiq survived the shootdown and lived for another year and a half...
even his biography shows date of death... 3/5/1982.
and here's the time magazine from 17th May 1982..
http://www.time.com/time/magazine/artic ... 14,00.html
That date is 100% correct. 3 may 1982. you can search for alternative. Unless mohammed seddiq survived the shootdown and lived for another year and a half...
even his biography shows date of death... 3/5/1982.
and here's the time magazine from 17th May 1982..
http://www.time.com/time/magazine/artic ... 14,00.html
-
- 2nd Lieutenant - Molazim Thani
- مشاركات: 371
- اشترك في: الأحد أكتوبر 02, 2011 9:47 pm
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
العراق نفى ان يكون قد اسقط الطائرة التي تقل الوزير الجزائري في تلك الفترة ولكن الميغ 25 كانت بحوزة العراق انذاك ... على اي حال الطائرة لم تسقط بصورة عرضية الطائرة ( اسقطت ) ومن اسقطها كان يريد ان تستمر الحرب بين العراق وايران
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
اخ حيدر التاريخ المعلن غير صحيح الوسيط الجزائري اسقطت طائرته في نهاية 1980 وبداية عام 1981 وانا متاكد من الوقتhayder كتب:Raaft.
That date is 100% correct. 3 may 1982. you can search for alternative. Unless mohammed seddiq survived the shootdown and lived for another year and a half...
even his biography shows date of death... 3/5/1982.
and here's the time magazine from 17th May 1982..
http://www.time.com/time/magazine/artic ... 14,00.html
-
- 2nd Lieutenant - Molazim Thani
- مشاركات: 371
- اشترك في: الأحد أكتوبر 02, 2011 9:47 pm
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
أأويد كلامكraaft كتب:اخ حيدر التاريخ المعلن غير صحيح الوسيط الجزائري اسقطت طائرته في نهاية 1980 وبداية عام 1981 وانا متاكد من الوقتhayder كتب:Raaft.
That date is 100% correct. 3 may 1982. you can search for alternative. Unless mohammed seddiq survived the shootdown and lived for another year and a half...
even his biography shows date of death... 3/5/1982.
and here's the time magazine from 17th May 1982..
http://www.time.com/time/magazine/artic ... 14,00.html
- Khalid
- Lieutenant General - Fareeq
- مشاركات: 204
- اشترك في: الأربعاء أكتوبر 06, 2010 10:02 pm
- مكان: Egypt
- اتصال:
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
لم تنفع اي وساطة مع ايران، سواء كانت وساطة جزائرية ام غيرها، على اي حال.ابو حسين العراقي كتب:العراق نفى ان يكون قد اسقط الطائرة التي تقل الوزير الجزائري في تلك الفترة ولكن الميغ 25 كانت بحوزة العراق انذاك ... على اي حال الطائرة لم تسقط بصورة عرضية الطائرة ( اسقطت ) ومن اسقطها كان يريد ان تستمر الحرب بين العراق وايران
Ethics, Faith, Courage.
-
- 2nd Lieutenant - Molazim Thani
- مشاركات: 371
- اشترك في: الأحد أكتوبر 02, 2011 9:47 pm
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
اولا انا ( واعوذ بالله من كلمة انا ) لم اتهم "بلدي" بأسقاط الطائرة ولكن يا " ابن عمي " الطائرة التي اشتبه بأنها تمكنت من اسقاط طائرة المساعي الحميدة هي (MIG-25) هذا اولا الامر الثاني ان الحادثة وقعت نهاية عام 1980 وهو عام (الانتصارات العسكرية ) بالنسبة للجيش العراقي وهناك من " يعتقد " ان طرف ما كان يرغب ان يبقى الوضع على ماهو عليه . لكن الايام التي تلت هذه الحادثه كشفت عن تغييرات في مسار الحرب . اخ خالد كل مايهمنا هو ان نفتح الصفحات المخفية من تاريخنا بكل مايحتوى من الالام وشجون بعيدا عن التشنج وفي النهاية اذكرك ان ابطال هذه قصة الحرب الحزينة ( الخميني وصدام ) اصبحوا الان في ذمة الله وتحت الترابKhalid كتب:لم تنفع اي وساطة مع ايران، سواء كانت وساطة جزائرية ام غيرها، على اي حال.ابو حسين العراقي كتب:العراق نفى ان يكون قد اسقط الطائرة التي تقل الوزير الجزائري في تلك الفترة ولكن الميغ 25 كانت بحوزة العراق انذاك ... على اي حال الطائرة لم تسقط بصورة عرضية الطائرة ( اسقطت ) ومن اسقطها كان يريد ان تستمر الحرب بين العراق وايران
- Khalid
- Lieutenant General - Fareeq
- مشاركات: 204
- اشترك في: الأربعاء أكتوبر 06, 2010 10:02 pm
- مكان: Egypt
- اتصال:
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
عفواً اخي لم اقصد اي اتهام او دفاع و انما انه واقع حال لا يغير من الامر شيئاً سواء كانت الوساطة الجزائرية اسقطت من قبل ميك-25 عراقية او اف-14 ايرانية
Ethics, Faith, Courage.
-
- Field Marshal - Muheeb
- مشاركات: 3116
- اشترك في: الأربعاء أكتوبر 06, 2010 10:21 pm
- مكان: Europe
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
yaba.
show us some evidence like a newspaper article or any claim that he was shot down in "1980 or 1981"... note that the Algerian minister crashed in a plane in MALI in 1981 and survived. And his plane was shot down on the triangle between Iraq-Iran-Turkey on 3rd May 1982... as ALL official sources say it!
even his wikipedia article...
http://en.wikipedia.org/wiki/Mohammed_Seddik_Ben_Yahia
with sources.
also checking the AVIATION SAFETY NETWORK DATABASE...
brings up the following information.
Status:
Date: 03 MAY 1982
Type: Gulfstream Aerospace G-1159 Gulfstream II
Operator: Algerian Government
Registration: 7T-VHB
C/n / msn: 230
First flight: 1978
Crew: Fatalities: 4 / Occupants: 4
Passengers: Fatalities: 10 / Occupants: 10
Total: Fatalities: 14 / Occupants: 14
Airplane damage: Written off
Airplane fate: Written off (damaged beyond repair)
Location: Qotur (Iran)
Phase: En route (ENR)
Nature: Executive
Departure airport: Algiers-Houari Boumediene Airport (ALG) (ALG/DAAG), Algeria
Destination airport: Tehran-Mehrabad Airport (THR) (THR/OIII), Iran
Narrative:
The Gulf was en route from Cyprus to Tehran at FL370 with the Algerian foreign minister on board when it was shot down by an Iraqi Air Force MiG-25PD fighter aircraft. The crew had been warned by the Air Defence Radar operator who requested the pilot to return to Ankara.
his earlier plane crash in Mali http://aviation-safety.net/database/rec ... 19810531-0
tatus:
Date: 31 MAY 1981
Type: Dassault Falcon 20C
Operator: Algerian Government
Registration: 7T-VRE
C/n / msn: 156
First flight: 1968
Crew: Fatalities: 3 / Occupants: 4
Passengers: Fatalities: 0 / Occupants: 2
Total: Fatalities: 3 / Occupants: 6
Airplane damage: Written off
Airplane fate: Written off (damaged beyond repair)
Location: 8 km (5 mls) from Bamako Airport (BKO) (Mali)
Phase: Approach (APR)
Nature: Executive
Departure airport: ?
Destination airport: Bamako Airport (BKO/GABS), Mali
Narrative:
The Falcon 20C corporat jet was destroyed when it crashed in bad weather while on approach to the Bamako Airport (BKO), Mali. Three crew members died in the accident. The Algerian Foreign Minister Mohamed Seddick Benyahia survived the accident. He was on his way to Freetown, Sierra Leone for a conference on the war in the western Sahara.
show us some evidence like a newspaper article or any claim that he was shot down in "1980 or 1981"... note that the Algerian minister crashed in a plane in MALI in 1981 and survived. And his plane was shot down on the triangle between Iraq-Iran-Turkey on 3rd May 1982... as ALL official sources say it!
even his wikipedia article...
http://en.wikipedia.org/wiki/Mohammed_Seddik_Ben_Yahia
with sources.
also checking the AVIATION SAFETY NETWORK DATABASE...
brings up the following information.
Status:
Date: 03 MAY 1982
Type: Gulfstream Aerospace G-1159 Gulfstream II
Operator: Algerian Government
Registration: 7T-VHB
C/n / msn: 230
First flight: 1978
Crew: Fatalities: 4 / Occupants: 4
Passengers: Fatalities: 10 / Occupants: 10
Total: Fatalities: 14 / Occupants: 14
Airplane damage: Written off
Airplane fate: Written off (damaged beyond repair)
Location: Qotur (Iran)
Phase: En route (ENR)
Nature: Executive
Departure airport: Algiers-Houari Boumediene Airport (ALG) (ALG/DAAG), Algeria
Destination airport: Tehran-Mehrabad Airport (THR) (THR/OIII), Iran
Narrative:
The Gulf was en route from Cyprus to Tehran at FL370 with the Algerian foreign minister on board when it was shot down by an Iraqi Air Force MiG-25PD fighter aircraft. The crew had been warned by the Air Defence Radar operator who requested the pilot to return to Ankara.
his earlier plane crash in Mali http://aviation-safety.net/database/rec ... 19810531-0
tatus:
Date: 31 MAY 1981
Type: Dassault Falcon 20C
Operator: Algerian Government
Registration: 7T-VRE
C/n / msn: 156
First flight: 1968
Crew: Fatalities: 3 / Occupants: 4
Passengers: Fatalities: 0 / Occupants: 2
Total: Fatalities: 3 / Occupants: 6
Airplane damage: Written off
Airplane fate: Written off (damaged beyond repair)
Location: 8 km (5 mls) from Bamako Airport (BKO) (Mali)
Phase: Approach (APR)
Nature: Executive
Departure airport: ?
Destination airport: Bamako Airport (BKO/GABS), Mali
Narrative:
The Falcon 20C corporat jet was destroyed when it crashed in bad weather while on approach to the Bamako Airport (BKO), Mali. Three crew members died in the accident. The Algerian Foreign Minister Mohamed Seddick Benyahia survived the accident. He was on his way to Freetown, Sierra Leone for a conference on the war in the western Sahara.
Re: كان يا ماكان / اسقاط الطائرة الجزائرية قرب طهران
السلام عليكم... من الممكن وحسب تفكيري ان الجانب الايراني اراد ان ينفس عن وضعه المتأزم لانه مر في تلك السنة بنكسات كثيرة وانتصارات لجيشنا الباسل
انا اعتقد ان الامر مدبر من طهران ولعبة مخابراتية ايرانية لكي تدخل طرف ثالث ..؟
التفسير الثاني .... قد تكون دولة كان ترغب والكثير من الدول كانت تريد ان تستمر الحرب لاسباب كثيـــــــــــــــــــرة
ارسلت باسقاط الطائرة رسالة مفادها "يجب ان تستمر الحرب" اميركا اسراءيل والله اعلم.
انا اعتقد ان الامر مدبر من طهران ولعبة مخابراتية ايرانية لكي تدخل طرف ثالث ..؟
التفسير الثاني .... قد تكون دولة كان ترغب والكثير من الدول كانت تريد ان تستمر الحرب لاسباب كثيـــــــــــــــــــرة
ارسلت باسقاط الطائرة رسالة مفادها "يجب ان تستمر الحرب" اميركا اسراءيل والله اعلم.