Re: TU22 Blinder in the Iraqi Air Force
مرسل: الأربعاء مايو 18, 2011 9:39 am
OK, so, it was No.10 Squadron, and the fin-less landing occurred in 1989.
Thanks Raaft!
Thanks Raaft!
A forum for discussing the Iraqi military's past, present and future.
http://iraqimilitary.org/forums/
hiTomCooper كتب:OK, so, it was No.10 Squadron, and the fin-less landing occurred in 1989.
Thanks Raaft!
TomCooper كتب:OK, so, it was No.10 Squadron, and the fin-less landing occurred in 1989.
Thanks Raaft!
hi tomTomCooper كتب:Ah, now I see! Thanks for your patient explanation (the Arabic translations by Google are really a mess...).
Can you tell me if you know how many Tu-16s (and H-6Ds) and how many Tu-22s were still operational as of 1989 (or how many have you seen)?
Bellow are some photos of the (sad) wreckage of the Tu-22B with serial number "1114", shot at al-Taqaddum AB, back in March 2006, and then some showing two of its principal - Iraqi-made - weapons: Nassr-5 (an Iraqi-made FAB-5000 bomb, calibre 5000kg), and Nassr-9 (an Iraqi-made FAB-9000 bomb, calibre 9000kg).
"Funny" is that the Soviets denied exports of such weapons to Iraq after their deployment against the "Kurdish" (see "Iranian") insurgency in northern Iraq, in 1974-1975, and though the IrAF thus couldn't deploy any such weapons from its Tu-16s.
الاخ العزيز توم هل قنبلة النصر هي نفسها قنبلة الوقود والهواء التي عرضت في معرض بغداد الدولي للتصنيع العسكري سنة 89 ويعتبر العراق ثالث دولة يصنع مثل هذة القنبلةraaft كتب:hi tomTomCooper كتب:Ah, now I see! Thanks for your patient explanation (the Arabic translations by Google are really a mess...).
Can you tell me if you know how many Tu-16s (and H-6Ds) and how many Tu-22s were still operational as of 1989 (or how many have you seen)?
"Funny" is that the Soviets denied exports of such weapons to Iraq after their deployment against the "Kurdish" (see "Iranian") insurgency in northern Iraq, in 1974-1975, and though the IrAF thus couldn't deploy any such weapons from its Tu-16s.Bellow are some photos of the (sad) wreckage of the Tu-22B with serial number "1114", shot at al-Taqaddum AB, back in March 2006, and then some showing two of its principal - Iraqi-made - weapons: Nassr-5 (an Iraqi-made FAB-5000 bomb, calibre 5000kg), and Nassr-9 (an Iraqi-made FAB-9000 bomb, calibre 9000kg).
i see 2 tu-16
and 5 h-6
and 5 tu-22
and 1 tu-22 without fin
TomCooper كتب:OK, so, it was No.10 Squadron, and the fin-less landing occurred in 1989.
Thanks Raaft!
كانت المهمه في القاطع الاوسط وكانت طائرتين تبوليف 22 تعرضت احداهما لضرر كبير في الزعنفة الخلفية بعد اصابتهه بنيران ارضية " وسبب اصابتها حسب ما ابلغني الملاح انها كانت تحلق على ارتفاع منخفض " لو نفكيشين " من ما عرضها لهذه الاصابة, لم يكن يعلم اين منهما "قائد التشكيل ولا الجناج ونك مان " بئصابة الطائرة حتى اخبر الطيار الحربي " الرمي الكانر" انه الطائرة الاخرى فقدت زعنفتها ..لم تكن هناك اي مشكلة على الاطلاق وتم اعادتها الى قاعدة الحبانية والهبوط بسلام.. تم ابلاغ الروس في ذالك الوقت عن هذه الحادثة وطلب صيانه الطائرة,لكن الروس تعذرو عن اصلاح الطائرة في العراق وطلبو من الجانب العراقي ارسال الطائرة الى روسيا لي اعادتها على ما كانت علية " كانت اوخر الحرب والقوة الجوية العراقية منشغلة بمهمات كبيرا اخرى" فتم نقل بعض اجزاء الطائرة " كمعدات الكترونية و الية الى طائرات اخرى تعمل على ظرب اهداف في العمق الايراني فتئجل موضوع ارسال الطائرة الى روسيا وبعد انتهاء الحرب كانت هناك دراسة حول تحويل الطائرة الى مهمات اخرى اذا ما تم تطويرها من قبل هيئة التصنيع العسكري في ذلك الوقت. لكن احداث الكويت جمدت المشروع ومن ثمة بقية حبر على ورق حتى عام 2003 لينهي كل شيئ ( نقلاً عن احد طياري القصفات العراقية )raaft كتب:السلام عليكم
اشرت في مشاركتي السابقة ان رقم سرب التبوليف22 هو العاشر والصحيح هو 36 بعد استفساري لااحد الاصدقاء عن رقم السرب اما الطائرة التي عادت لقاعدة الحبانية من غير الزعنفة الخلفية فقد شاهدتها
في قاعدة الحبانية عام 1989 وبعد سؤالي لااحد الاخوة هناك اخبرني انها فقدت الزعنفة الخلفية اثناء عملية قصف اثناء الحرب وقد كرم الطيارين على شجاعتهم في اعادة الطائرة بهذا الوضع
اخي القنبلة 9طن سوفييتية الصنع وقام التصنيع العسكري بتصنيعها في منشاة نصر في التاجي بدون مساعدة احدابن بغداد كتب:اسمعت مرة من احد اقاربي طيار ان العراق استخدم بالفعل قنابل بوزن تسعة طن وقامت طائرات الباجر على التحصينات الايرانية الموجودة في المملحة وكانت كل طائرة تحمل قنبلة وحده فقط و العلماء المصريين شاركوا في بناء هذه القنابل في معامل منشأة النصر التابعة الى التصنيع العسكري باليوسفية