صفحة 1 من 2

SA342 Gazelle

مرسل: الثلاثاء أكتوبر 12, 2010 1:54 am
بواسطة hayder
The Gazelle's service in Iraq.

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الثلاثاء يناير 04, 2011 9:27 pm
بواسطة التوبوليف العراقية
Unkown number of Gazelle serve in Iraqi Air force and play a vital role in IRAN - IRAQ War 1980 - 1988 ordered from france in late seventies and eighties

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الثلاثاء يناير 04, 2011 9:29 pm
بواسطة التوبوليف العراقية
صورة

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الثلاثاء يناير 04, 2011 9:30 pm
بواسطة hayder
iraq should have bought about 78 gazelles from france.

the list is below from SIPRI:

40 SA-342 Gazelle Light helicopter 1975 1976-1977 (40)
20 SA-342 Gazelle Light helicopter (1978) 1980-1981 (20)
18 SA-342 Gazelle Light helicopter 1985 1986-1988 (18) Delivered via and assembled in Egypt

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الثلاثاء يناير 04, 2011 9:31 pm
بواسطة التوبوليف العراقية
With some 40 examples in service, the SA.342 Gazelle was the main type of attack helicopter with the Iraqi Army Aviation early during the war. While well armed, the type proved too vulnerable to any kind of anti-aircraft fire, and losses were heavy.
ACIG.org

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الثلاثاء يناير 04, 2011 9:33 pm
بواسطة التوبوليف العراقية
صورة

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الأربعاء يناير 05, 2011 9:04 pm
بواسطة TangoIII
It is clear that the reason lies in the design of the plane itself. The aircraft SA342 Gazelle was designed to meet the requirements of the French Army to be a multi-role scout/light transport/light support/anti-tank helicopter. Perhaps as a result of the French/European military doctrine for anti-tank fight or role which make up the speed and agility maneuver Alternatively shielding and protection required. Or perhaps for another reason were not there the idea for the production of aircraft armored enough this was the work of arming light aircraft equipped with glass cabin and light weapons can be shot down it. This is the opposite of what is available from the U.S. aircraft type Cobra designed specifically for this role and serves with Iranin Armiy Aviation, as well as ex-Soviet aircraft armored and heavy Mi-24/25 with Iraqi AA. As a result, because Iraq could not get more than 25 aircrafts of Mi -25 and the growing need and urgency of aircraft against tanks during the Iraq - Iran war has forced Iraq to rely on these aircraft and formed over 3 squadrons with a total of about of 60 aircrafts. Clear that the doctrine of anti tanks fight, , which was adopted by the parties in the Iraq - Iran war was to fly within the scope of the edge of the front in the region within the friendly destination and to fire guidance missile to enemy targets of high value at a distance of over 1000 meters on average. But inevitably some were much closer from the enemy to be easy prey for light weapons. Also in the Falklands conflict the several British Gazelles were shot down by ground-based small arms fire.

Sources:

http://www.guncopter.com/gazelle/
http://www.militaryfactory.com/aircraft ... raft_id=93

صورة

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الثلاثاء فبراير 22, 2011 2:01 pm
بواسطة Nissan-28

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الثلاثاء يوليو 26, 2011 2:10 pm
بواسطة محمدالوائلي
شكراااااااااااا ع الصور

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الأربعاء يوليو 27, 2011 12:12 am
بواسطة Mirage F1
طائرة SA342 Gazelle من الطائرات التي استخدمت بكثافة خلال الحرب العراقية الايرانية و قد كان واجبها الاساسي هو ضد المدرعات و الدبابات بأستخدام صواريخ HOT missiles اللذي كان ادق بكثير من ناحية الاصابة من صاروخ AT-2 3M11 Falanga الروسي اللذي كانت تتسلح به طائرات الـMi-25 لكن بسبب قلة تدريعها و طول فترة انكشافها لنياران العدو عانت الـGazelle الكثير من الخسائر لذلك اعتمد العراقيون على تكتيك ان تطير كل من الـ Gazelle و الـMi-25 بتشكيل واحد تقوم الـMi-25 بضرب خطوط العدو بشكل كثيف اعتماداً على قوتها النارية العالية و اعماء وسائل الدفاع الجوية للعدوا لفترة قصيرة للتمكن الـ Gazelle من اقتناص دبابات العدوا
كان العديد من طياري الـGazelle هم اصلاً ظباط داخلية لكنهم بعد نجاحهم في الفحص الطبي و دخولهم دورات تخصصية على الهليكوبتر نقل ملاكهم على طياران الجيش
SA.342 Gazelle -1.JPG
SA.342 Gazelle -1.JPG (263.57 KiB) تمت المشاهدة 28616 مرةً

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الجمعة يوليو 29, 2011 2:49 pm
بواسطة التوبوليف العراقية
سؤال : ماهي الاسراب التي ضمت طائرات الغزال وماهي ارقامها واين كان تواجدها ؟ اعتقد الاخ رافت يعرف الجواب

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الجمعة يوليو 29, 2011 3:52 pm
بواسطة TangoIII
الاسراب المعروفة للغازيل هي:-

السرب22،السرب84 والسرب 88 علما أن هناك سرب رابع غير معروف ترقيمه -على الاقل لدي - وكانت أسراب الهليوكبتر العراقية تصل في بعض الاحيان عدد طائراتها الى نحو من 40 طائرة وترسل مفارز منها الى قواطع العمليات حسب الاهمية والحاجة
.

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الجمعة يوليو 29, 2011 4:12 pm
بواسطة raaft
السرب 84 لطائرات الهيوز 500
وهناك سربين اخرين 21 وو31 للغزال

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الجمعة يوليو 29, 2011 5:20 pm
بواسطة TangoIII
هل كان السرب 84 سربا" خاصا بالهيوز فقط اما كان سربا مشتركا من طائرات هيوز والغازيل حسب ما ورد لي ؟

Re: SA342 Gazelle

مرسل: الجمعة يوليو 29, 2011 7:50 pm
بواسطة raaft
معلوماتي ان السرب 84 للهيوز فقط