العثور على شعاب مرجانية في المياه العكرة للعراق

الاخبار العلمية و الطبية
قوانين المنتدى
أضف رد جديد
صورة العضو الشخصية
TangoIII
Lieutenant Colonel - Muqqadam
Lieutenant Colonel - Muqqadam
مشاركات: 13934
اشترك في: الثلاثاء أكتوبر 12, 2010 6:11 pm
مكان: some where out home
اتصال:

العثور على شعاب مرجانية في المياه العكرة للعراق

مشاركة بواسطة TangoIII » السبت مارس 15, 2014 12:22 am

العثور على شعاب مرجانية في المياه العكرة للعراق

بغداد/ ترجمة البغدادية نيوز/.. اكتشفت مجموعة من العلماء من مركز فرايبورغ للتعدين في المانيا وبالتعاون مع مركز علوم البحار في جامعة البصرة مفاجئة في المياه المقابلة للسواحل العراقية بعثورهم على شعاب مرجانية تتكون من نصف دزينة من هذه الحيوانات البحرية بحسب ماذكره،الاحد، موقع صحيفة لوس انجلس تايمز الامريكية.

فريق من الغواصين من معهد فرايبورغ الالماني للتعدين والتكنولوجيا ومركز علوم البحار في جامعة البصرة استطاعا تصوير لقطات فديو للمياه العكرة من شط العرب في الجزء الشمالي الغربي للخليج تظهر وجود هذه الشعاب المرجانية .

وتمتاز تلك المياه بكونها تحمل الكثير من رواسب النهر والنفط ووجود رياح قوية وتيارات مائية مما يجعل من الصعب أن يعيش المرجان في هذه المناطق لكن علماء الاحياء البحرية ربما قللوا من قدرة هذه المخوقات اللافقرية على التكيف والعيش برغم الظروف القاسية للمياه في تلك المنطقة.

وقال فريق البحث " لقد فوجئنا تماما بوجود شعاب مرجانية حية على الرغم من ظروف المياه القاسية وتم الكشف عن تغطية هذه الشعاب مساحة 11 ميلا مربعا وعلى عمق يتراوح ما بين 23 الى 60 قدم تحت المياه ".

واضاف الفريق انه "تم اكتشاف عشرة انواع تقريبا من هذه الشعاب المرجانية والعثور ايضا على حيوانات الاسفنج والتي تعيش في المياه على شكل مستعمرات وكان الاكتشاف مدهشا جدا حيث أن من المعروف أن الاسفنج حساس جدا للمياه ذات الرواسب العالية ".

وتابع فريق البحث، أن" القيام بالمزيد من الدراسة على الشعاب المرجانية العراقية يمكن أن تساعد العلماء على معرفة الكيفية التي تعيش بها هذه الانواع البحرية من الحيوانات وطريقة تكيفها مع الظروف الناجمة عن ظاهرة الاحتباس الحراري ولذا فان هذه الانواع بحاجة ماسة لحمايتها والحفاظ عليها ودراستها

http://www.albaghdadianews.com/reports/ ... kIEAj.html

صورة العضو الشخصية
التوبوليف العراقية
Lieutenant Colonel - Muqqadam
Lieutenant Colonel - Muqqadam
مشاركات: 2678
اشترك في: السبت نوفمبر 27, 2010 6:29 pm
مكان: Dubai - UAE

Re: العثور على شعاب مرجانية في المياه العكرة للعراق

مشاركة بواسطة التوبوليف العراقية » السبت مارس 15, 2014 7:14 pm

نعم اخي خبر غريب حقا تناقلته مختلف الاوساط العلمية :
صورة

A coral reef discovered in the coastal waters of Iraq has excited scientists as until now it had been thought unlikely that corals could settle in such an extreme environment.

Researchers from the Technical University of Freiberg, Germany stumbled upon the 28 km2 coral reef in the Arabian Gulf at the mouth of the Shatt Al Arabe (Euphrates and Tigris), while on training with colleagues from the University of Basrah, Iraq.

Although coral ecosystems occur in the coastal areas of most countries of the Arabian Gulf (Bahrain, Iran, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi Arabia and the United Arab Emirates), no coral reefs were previously known in Iraq. Due to the high turbidity of the coastal waters through the tributaries of the Euphrates and Tigris, coral reefs could not be located using satellites.

"The discovery was a sensation for all of us," says Prof. Hermann Ehrlich , Heisenberg Professor for Biomineralogie and Extreme
omimetics. "Tropical coral reefs are an extremely sensitive ecosystem, normally occurring in clear waters, where the temperature rarely falls below 20°C/68°F. Here, however, there are variations in temperature from 14-34°C/57-93°F.
صورة
Along with large temperature fluctuations, the area is also characterised by high turbidity, high flow rates and large salinity fluctuations during the year, and is often polluted with oil and loaded with sediment.

isibility was low at just 90cm/3' or less, making studying the reef difficult for the team, but they found a fairly diverse ecosystem with a variety of hardy corals species and sponges.

Four of the identified coral groups in the reef (Platygyra, Porites, Goniastrea and Turbinaria) are among the most slow-growing species that are solid and robust enough to evolve and be able to survive under the harsh environmental conditions.

Further studies are planned in the spring and autumn of this year, to better understand the coral ecosystems in the specific climatic and environmental conditions. Against the background of global climate change, researchers say this this could provide valuable insights on how marine ecosystems can adapt to extreme conditions.

Given the intensive oil and gas development in the Gulf region however, they add that need the reef needs urgent protection.

The researchers report their findings in the current issue of Scientific Reports.


Source : http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... ntent=html

edited to remove advertising - KkiL

المصدر :
Source : http://www.practicalfishkeeping.co.uk/c ... ntent=html
المعرفة تسبق النصر، والجهل يسبق الهزيمة

أضف رد جديد

العودة إلى “المختبر”

الموجودون الآن

المستخدمون الذين يتصفحون المنتدى الآن: لا يوجد أعضاء مسجلين متصلين و 3 زوار